Met Climatools kun je eenvoudig digitale werkbonnen aanmaken, plannen en laten invullen door monteurs. Volg onderstaand stappenplan om een werkbon succesvol aan te maken.
Stappenplan
1. Start de werkbonmodule
- Log in bij Climatools.
- Klik in het linker menu op de module Werkbonnen.
- Klik rechtsboven op de groene knop “Toevoegen”.
2. Vul klant- en locatiegegevens in
- Er opent een pop-up waarin je de gegevens van de werkbon invult.
- Vul de naam, adres en contactgegevens van de klant in.
- Staat de werkplek op een ander adres dan het klantadres?
- Zet dan "Werkadres hetzelfde als klantadres" uit.
- Extra velden verschijnen om werkplek en werkadres in te vullen.
- Klik op Volgende.
3. Installatie(s) toevoegen
- Selecteer een installatie. De gegevens worden automatisch opgehaald uit de installatiemodule.
- Vul de reden van de werkzaamheden in en voeg relevante objecten toe.
- Wil je meerdere installaties aan deze werkbon koppelen? Klik dan op “Installatie toevoegen”.
- Klik op Volgende.
4. Plan de werkbon
- Kies de datum waarop de werkzaamheden plaatsvinden.
- Geef aan of je de werkbon:
- wil toevoegen aan de planning of niet;
- eenmalig of periodiek wil laten terugkomen (en tot wanneer).
- Selecteer de prioriteit.
- Koppel een verantwoordelijke monteur (en eventueel een collega).
Weet je de monteur nog niet? Laat dit veld leeg.
5. Opslaan
- Kies uit:
- “Opslaan en door”: je gaat direct naar de werkbon.
- “Opslaan en nieuw”: je maakt direct nog een nieuwe werkbon aan.
Wat zie je daarna?
- In het werkbon-overzicht zie je:
- Links boven: gegevens van de opdracht.
- Rechts boven: klantgegevens.
- In de balk daaronder: de status van de werkbon (Nieuw, Ingepland, etc.).
Let op: De werkbon kan pas worden ingevuld als de monteur deze op “In uitvoering” zet.
Dat doet hij via de blauwe actieknop rechtboven: “Werkzaamheden uitvoeren”.