Met Climatools kun je eenvoudig digitale werkbonnen aanmaken, plannen en laten invullen door monteurs. Volg onderstaand stappenplan om een werkbon succesvol aan te maken.

Stappenplan

1. Start de werkbonmodule

  • Log in bij Climatools.
  • Klik in het linker menu op de module Werkbonnen.
  • Klik rechtsboven op de groene knop “Toevoegen”.

2. Vul klant- en locatiegegevens in

  • Er opent een pop-up waarin je de gegevens van de werkbon invult.
  • Vul de naam, adres en contactgegevens van de klant in.
  • Staat de werkplek op een ander adres dan het klantadres?
    • Zet dan "Werkadres hetzelfde als klantadres" uit.
    • Extra velden verschijnen om werkplek en werkadres in te vullen.
  • Klik op Volgende.

3. Installatie(s) toevoegen

  • Selecteer een installatie. De gegevens worden automatisch opgehaald uit de installatiemodule.
  • Vul de reden van de werkzaamheden in en voeg relevante objecten toe.
  • Wil je meerdere installaties aan deze werkbon koppelen? Klik dan op “Installatie toevoegen”.
  • Klik op Volgende.

4. Plan de werkbon

  • Kies de datum waarop de werkzaamheden plaatsvinden.
  • Geef aan of je de werkbon:
    • wil toevoegen aan de planning of niet;
    • eenmalig of periodiek wil laten terugkomen (en tot wanneer).
  • Selecteer de prioriteit.
  • Koppel een verantwoordelijke monteur (en eventueel een collega).

Weet je de monteur nog niet? Laat dit veld leeg.

5. Opslaan

  • Kies uit:
    • “Opslaan en door”: je gaat direct naar de werkbon.
    • “Opslaan en nieuw”: je maakt direct nog een nieuwe werkbon aan.
       

Wat zie je daarna?

  • In het werkbon-overzicht zie je:
    • Links boven: gegevens van de opdracht.
    • Rechts boven: klantgegevens.
    • In de balk daaronder: de status van de werkbon (Nieuw, Ingepland, etc.).

Let op: De werkbon kan pas worden ingevuld als de monteur deze op “In uitvoering” zet.
Dat doet hij via de blauwe actieknop rechtboven: “Werkzaamheden uitvoeren”.